Uitleg bij de lesbrieven
In het schooljaar 2024-2025 vieren we de 25ste verjaardag van de Jonge Jury. Hiervoor publiceren we De 100 van de Jonge Jury – een verzameling van 100 lesbrieven. Een selectie van lesbrieven bij de Leestips van de afgelopen jaren hebben een revisie ondergaan en zijn opnieuw uitgebracht.
Hoe sluit deelname aan de Jonge Jury aan op de kerndoelen? Hoe zet u de lesbrieven effectief in in de les? En hoe kunt u de gemaakte opdrachten beoordelen? Op deze pagina vindt u uitleg en tips.
Bekijk de 100 van de Jonge JuryVerantwoording
De Jonge Jury sluit aan bij kerndoel 9:
- De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
De Jonge Jury draagt bij aan het verkrijgen van de volgende vaardigheden, die horen bij de referentieniveaus uit het referentiekader taal:
- De leerling kan structuurelementen zoals wisseling van tijd en plaats herkennen.
- De leerling kan meeleven met een personage en kan het denken, voelen en handelen van personages beschrijven.
- De leerling is in staat om verhaalfragmenten samen te vatten en te gebruiken in de opdrachten.
- De leerling herkent verschillende emoties uit de tekst.
Gebruik in de lessen
U kiest zelf of u het bijgeleverde fragment of het hele boek leest.
In elke lesbrief is een (voor)leesfragment opgenomen uit het bijbehorende boek. De leerlingen lezen dit fragment voordat zij aan de slag kunnen met de eerste opdrachten. Bij de opdrachten staat aangegeven voor welke alleen het fragment gelezen hoeft te worden en voor welke het hele boek .
In elke lesbrief staan opdrachten waarvoor alleen het fragment gelezen hoeft te worden. U kunt zelf beslissen of u alle opdrachten laat maken of dat u er vooraf een aantal selecteert. Verder beslist u zelf of de opdrachten individueel, in tweetallen of in groepjes gemaakt worden. Bij een enkele opdracht staat de groepsgrootte expliciet vermeld. De opdrachten zijn verschillend in moeilijkheidsgraad en gaan uit van verschillende leesstijlen. De opdrachten kunnen opgenomen worden in het fictiedossier.
Beoordeling
Bij de lesbrieven zijn geen antwoordmodellen beschikbaar. De vragen zijn erop gericht de leerling aan het denken te zetten over de tekst, te reflecteren op het verhaal en vervolgens een antwoord op de vragen te formuleren. Het is hierbij goed mogelijk dat leerlingen verschillende antwoorden geven die allemaal juist zijn, mits goed onderbouwd.
Wilt u de opdrachten beoordelen, dan adviseren wij u bij de beoordeling te kijken naar de argumentatie, de voorbeelden en de inzichten die de leerlingen hebben verworven tijdens het beantwoorden van deze vragen. De opdrachten kunnen het best beoordeeld worden met een onvoldoende, voldoende of goed. Is er helemaal niet voldaan aan de opdracht? Dan krijgt de leerling een onvoldoende. Deze leerling zal de opdracht moeten verbeteren. Als de leerling zich volledig heeft ingezet om de vragen te beantwoorden, krijgt diegene een voldoende en als de leerling hierbij ook het beoogde niveau bereikt, een goed. Het geven van cijfers werkt demotiverend, omdat minder goede lezers dan, ondanks hun volledige inzet, vaak minder goede cijfers halen. Deze visie op beoordelen wordt ook door Lezen voor de Lijst gehanteerd.
Tip: Gesproken boeken en karaokeboeken
Veel boeken die u kunt lezen voor de Jonge Jury zijn ook beschikbaar als gesproken boek of karaokeboek via www.passendlezen.nl. Wilt u weten welke boeken dat zijn? Gebruik dan het filter ‘Passend Lezen’ bij het boekenoverzicht van De 100 van de Jonge Jury.
De boeken zijn direct te streamen op de computer of via een app op je telefoon/tablet. Dit is bedoeld voor leerlingen met een leesbeperking, bijvoorbeeld dyslexie, TOS, ADHD of een visuele beperking. Voor kinderen tot 18 jaar is het lidmaatschap gratis!
Jonge Jury-boeken via Passend Lezen